úterý 13. srpna 2013

Oregano


... a nebo také Dobromysl, krásná bylinka s letní vůní, která dodá jedinečnou chuť našim pokrmům a ve vzpomínkách nás zavede do jižních krajů, do dob našich dovolených, kdy jsme ochutnávali jižní kuchyni, kde se tak hojně používá.



 
 
 
Tato bylinka je úzce spřízněna s majoránkou, ale nemá tak pronikavé aroma, chutná o něco jemněji a je méně citlivá na mráz, než majoránka. Oregáno roste divoce avšak v mnohých teplých a suchých zemích se pěstuje také na zahradě. Dorůstá do výše 30 až  50 cm. A vzhledem k tomu, že oregano na rozdíl od majoránky je rostlinou víceletou, mělo by se pěstovat jen na zahrádkách, pokud nemáme stále místo pro bylinky na balkoně, nebo na verandě.
 
Při sklizni je třeba dbát, aby se bylinka odřezávala asi 5 cm nad zemí. V žádném případě se přitom nesmí poškodit ploché výhonky kořene.
 
Oregáno je bezpodmínečně nutnou přísadou do všech rajských pokrmů, do pizzy, neboť jí dodává typickou příchuť (tak již známá pizza marinara, ochucená rajčaty, česnekem, oregánem a černými olivami). Dále  k jehněčímu, do všech hustých polévek, do zelených a míchaných salátů, k pokrmům ze sýra (mozzarella, oregáno, sůl, olivový olej a rajčata - salát caprese), přidává se též do husího sádla s cibulí a jablky, k dušenému masu a často se míchá s majoránkou.
 
Tak jestli máte na zahrádce tuto krásně kvetoucí bylinku, věřte, že je právě čas na její sušení. Suště jí zavěšenou na suchém a vzdušném místě svázanou do "mufniček" ja říkavala moje babička, jen tak si zachová své krásné aroma.
 
 
Z bylinkové zahrádky Vás všechny zdraví

Sonia

 

8 komentářů:

  1. Ano ano Sonička, oregano ma veľmi jedinečnú chuť. Donedávna som ho nemohla pre tu vôňu ale teraz si varenie bez neho ani neviem predstaviť :-) A zase to Tvoje krásne písanie okolo toho :-) Pozdravujem.

    OdpovědětVymazat
  2. Maruško děkuji moc za návštěvu, bylinka je to určitě dosti aromatická, ale dodá chuť k jídlu, měj se krásně...:)

    OdpovědětVymazat
  3. Sonička, súhlasím so všetkým čo si napísala...pestujem oregano v mojom bylinkovom záhone a už mám aj nasušené...:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evičko děkuji, bylinkový záhonek je krásná a zároveň praktická věc, tak ať Ti bylinky na něm vydrží co nejdéle, moc pozdravů :-)

      Vymazat
  4. Milá Soničko, odkedy si sa pustila do svoje bylinkovej záhradky a edukácii o jednotlivých byľkách, čakám na oregano a už som si ho od teba skoro vypýtala, nech o ňom napíšeš, aby som u teba mohla povyzvedať. Moc som na nete nepátrala, a fakt čakala na tvoj príspevok o Oregane. Chcela som sa ťa opýtať, kedy je ideálny čas na zber. Ja som ešte na jar, keď boli lístočky a byľky krásne zelené, nejaké otrhala, nasušila, ale nemajú vôbec typickú oreganovskú arómu. Teraz už mám oregano na komplet vykvitnuté, po tých zostrihnutých rastú nové výhonky. Zbierať a strihať oregano aj s kvetom? Nie je už neskoro? Mňa by hlavne zaujímalo, ako dosiahnuť fakt typickú oregánovskú vôňu, lebo ja zvyknutá na grécke oregano (ktoré si tam vždy nakúpim) - sa chcem dopracovať k presne tejto verzii. Predpokladám však, že chýbať mi bude hlavne stredomorské podnebie, morská vlhkosť a vzduch i vyprahnutá kamenisto-piesčitá pôda. Moje oregano teraz vôbec nevonia :(

    OdpovědětVymazat
  5. Milá Katko, moc Ti děkuji za Tvé povídání, já mám též oregáno velmi ráda a pěstuji ho již mnoho let. Tak asi nejlepší období pro jeho sklizeň je srpen, těsně před jeho květem, to by měla bylinka vonět nejvíce. Nastříhám oregáno asi ve výši 15 - 20 cm a potom suším na vzdušném místě. A s vůní s Tebou souhlasím, já to moje na zahrádce nejraději používám čerstvé, sušením se vůně opravdu trochu ztrácí, zvlášť jestli jsi zvyklá na oregáno řecké. Je to přeci jen středomořská bylinka a určitě v našich podmínkách nedoroste do své maximální vůně a krásy. Chybí jí určitě jak píšeš, teplo, moře, vzduch a ta její půda. Ve svých rodných podmínkách voní na dálku :) A jestli cheš můj názor, také si trochu na zimu nasuším, ale převážně používám to pravé jížní sušené oregáno, je přeci jen aromatičtější. Moc pozdravuji, měj se krásně...:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to mám smolu smolovitú, moje oregano kvitne už vyše mesiaca :-)
      No, zrejme budem musieť zaúkolovať niekoho, kto sa chystá do grécka, aj keď zásoby z predošlej dovolenky ešte stále mám. Ale aspoň som sa utvrdila, že origoš oregano u mňa na juhu (žiaľ, nie stredomorskom) - nikdy mať nebudem.

      Vymazat
  6. Sonio, další krásný bylinkový článek. Díky za ně a pěkný den:-))

    OdpovědětVymazat

Děkuji Vám za Vaše milé komenty